Wat is het?
In dit filmpje geeft onderzoeker Anouk Van Der Wildt een overzicht van de drie determinanten van taalontwikkeling: taalaanbod, taalfeedback en spreekkansen. Ze geeft duidelijke voorbeelden met de focus op de leeftijd van nul tot drie jaar. In een eerste deel spreekt ze over taalontwikkeling in het algemeen, deze informatie is ook interessant in het kader van een eentalige taalontwikkeling. Daarna bespreekt ze ook aandachtspunten voor elk van de determinanten met de focus op een meertalige opvoeding.
Leerdoelen
- Studenten kunnen de drie determinanten van taalontwikkeling opsommen, kunnen hun belang uitleggen en toelichten met een voorbeeld.
- Studenten kunnen de drie determinanten van taalontwikkeling toepassen op een meertalige ontwikkeling.
- Studenten kunnen kritisch reflecteren over het concept taalachterstand.
Denkvragen over kernboodschap
- Hoe zou ik als docent extra kunnen inzetten op het talig ontwikkelen van mijn studenten?
- Voor welke taaldeterminanten heb ik meer of minder aandacht? Welke concrete stappen kan ik nemen om mijn eigen praktijken te verbeteren?
- In een gesprek met meertalige ouders is het vaak zoeken naar een manier om zo goed mogelijk tot gesprek te komen. Kijk vanuit de bril van de drie taaldeterminanten naar die gesprekken, hoe kunnen zij je helpen om de gesprekken te versterken?