Wat houdt het onderzoek in?
Het opleidingsmateriaal van Pro-M is ontwikkeld op basis van een interdisciplinair onderzoek vanuit een FWO-onderzoeksproject dat liep van 2018 tot 2022 in kinderopvang en consultatiebureaus in 19 Vlaamse en Brusselse gemeenten. In het onderzoek werd zowel gekeken naar het perspectief van professionals die werken met jonge kinderen, als naar het perspectief van ouders uit meertalige gezinnen met jonge kinderen. Het onderzoek bestond uit twee luiken:
Twee luiken
- In een eerste onderzoeksluik werd informatie verzameld aan de hand van vragenlijsten. Professionals en ouders werden gevraagd een vragenlijst in te vullen over meertalig opgroeien en samenwerking tussen ouders en professionals.
- Het tweede onderzoeksluik was een kwalitatief onderzoek met interviews, groepsgesprekken en observaties.
Waarop is ons materiaal gebaseerd?
Het didactische materiaal van Pro-M is deels gebaseerd op voorgaand onderzoek over het thema van vroege meertaligheid. Dat onderzoek werd vanuit het onderzoeksteam aangevuld met eigen wetenschappelijke artikels. Een korte samenvatting van het onderzoek kun je bekijken in dit filmpje dat gemaakt werd voor het Opgroeienfestival van 2021.
De valorisatie-instrumenten
Vanuit het onderzoek werden vier valorisatie-instrumenten ontwikkeld, waarvan Pro-M er één is. De andere valorisatie-instrumenten zijn bedoeld voor:
- Bibliotheekmedewerkers
- Ondersteuners van professionals in de kinderopvang
- Professionals van Kind en Gezin en de ouders die ze bedienen
Pro-M vult deze doelgroepen mooi aan en in Pro-M worden een aantal van de materialen die initieel voor andere doelgroepen werden ontwikkeld ook beschikbaar gesteld. We geloven dat deze materialen ook een meerwaarde kunnen hebben voor docenten hoger onderwijs en hun studenten.
Gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften
Gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften
An empirical validation study of Spolsky’s language policy model
An empirical investigation of Spolsky’s framework applied to family language policy