Hoofdpromotor
Orhan Agirdag (KU Leuven)
Orhan Agirdag is professor ‘Onderwijs en Samenleving’ aan de KU Leuven en docent aan de Universiteit van Amsterdam. Voordien was hij een Fulbright Fellow aan de UCLA. Orhan Agirdag is benoemd als stuurgroeplid van de NRO en is lid van de Jonge Academie. Hij bestudeert hoe brede maatschappelijke tendensen een invloed hebben op verschillende onderwijsprocessen. Hierbij maakt hij regelmatig ook een vertaling naar de praktijk, het beleid en de media. Zijn werk is verspreid over meer dan honderd wetenschappelijke publicaties die veelvuldig geciteerd worden. Hij is een veelgevraagde spreker op internationale conferenties en aan buitenlandse onderzoeksinstituten. Orhan Agirdag is hoofdpromotor van het Pro-M-project.
Orhan.Agirdag@kuleuven.be
Promotoren
Piet Van Avermaet (UGent)
Piet Van Avermaet is professor ‘Taal en Diversiteit’ aan de vakgroep Taalkunde van de Universiteit Gent. Hij is ook directeur van het onderzoekscentrum ‘Steunpunt Diversiteit & Leren (SDL)’, verbonden aan dezelfde universiteit. Hij heeft jarenlange expertise op het terrein van diversiteit, taal en sociale ongelijkheid in onderwijs. Zijn expertise en onderzoeksinteresses omvatten onder andere: meertaligheid in onderwijs, kansarmoede en sociale ongelijkheid in onderwijs, taalbeleid en -praktijk in onderwijs, taalbeleid en -praktijk in contexten van (sociale) inclusie, taal assessment, diversiteit en inclusie, integratie en participatie, discriminatie in onderwijs, en migratie.
piet.vanavermaet@ugent.be
Esli Struys (VUB)
Esli Struys behaalde in 2013 zijn doctoraat over de ontwikkeling van het meertalige brein van jonge kinderen. In 2014 werd hij aan de VUB aangesteld als docent in het vakgebied van de meertaligheid met een specifieke focus op meertaligheid en cognitie, meertalige ontwikkeling onderwijs en cognitieve aspecten van het tolken. Hij doceert momenteel vijf studiedelen in de Bacheloropleiding Toegepaste Taalkunde, de meertalige master in Taal- en Letterkunde en de master Tolken. Struys begeleidt daarnaast een internationaal team van onderzoekers naar meertaligheid.
esli.struys@vub.be
http://www.vub.ac.be/opleiding/toegepaste-taalkunde#programma
http://www.vub.ac.be/en/study/multilingual-master-in-linguistics-and-literary-studies#about
Michel Vandenbroeck (UGent)
Michel Vandenbroeck is hoofddocent Gezinspedagogiek en voorzitter van de vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek aan de Universiteit Gent. Zijn onderzoek gaat over voorschoolse voorzieningen (kinderopvang, kleuterschool, opvoedingsondersteuning) met een bijzondere aandacht voor in- en uitsluitingsprocessen in contexten van diversiteit. Hij is voorzitter van de Raad van Bestuur van VBJK. Vandenbroeck zat gedurende acht jaar in het Raadgevend Comité van Kind en Gezin. Voor zijn werk, waar hij praktijk, onderzoek en beleid op een kritische manier met elkaar verbindt, kreeg hij een eredoctoraat van de universiteit van Tampere.
Michel.Vandenbroeck@UGent.be
Wendelien Vantieghem (UGent)
Wendelien Vantieghem is professor aan het Steunpunt Diversiteit & Leren (Universiteit Gent, vakgroep Taalkunde, faculteit Letteren & Wijsbegeerte). Ze is als docent betrokken bij de vakken ‘Intersectionaliteits- en diversiteitsstudies’, ‘Taal, diversiteit & globalisering’, en ‘Diversiteit & inclusie in het onderwijs’. Haar onderzoekswerk focust op ongelijkheid in het onderwijs op basis van gender, seksuele geaardheid, meertaligheid, socio-economische achtergrond, etniciteit en beperking, alsook op de attitudes en competenties van leerkrachten met betrekking tot diversiteit.
wendelien.vantieghem@ugent.be
Coördinatie
Anouk Van Der Wildt (KULeuven)
Anouk Van Der Wildt behaalde haar doctoraat in de Sociologie met een scriptie over meertaligheid in het basisonderwijs. Haar doctoraat was deel van het SBO-project Validiv, waarin ze ervaring opdeed met onderzoek en meewerkte aan instrumenten voor de praktijk. Nadien deed ze ervaring op in het Onderwijscentrum Brussel met het ondersteunen van vernieuwingstrajecten in Brusselse kleuterscholen. Tijdens haar aanstelling aan KU Leuven verzorgde Anouk de dagelijkse coördinatie van het Pro-M project. Ze voert nu vanuit het onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk (Karel de Grote Hogeschool) onderzoek naar voorschoolse- en buitenschoolse opvang.
anouk.vanderwildt@kdg.be
Graziela Dekeyser (KULeuven)
Graziela Dekeyser is postdoctoraal onderzoeker en plaatsvervangend docent aan de Educatie en Samenleving-onderzoekseenheid van de KU Leuven. Graziela was interim projectcoördinator van het Pro-M-project tijdens de dataverzameling. Ze was ook geruime tijd onderwijsassistent bij de Family and Population-onderzoeksgroep (KU Leuven, faculteit Sociale Wetenschappen) en heeft tevens ervaring opgedaan als pedagogisch begeleider voor Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Haar onderzoeksinteresses behelzen meertaligheid en de implicaties ervan voor kinderen en gezinnen (bv. welzijn, emotiesocialisatie en -competentie en identiteitsconstructie) alsook hedendaagse gezinssociologie (bv. nieuwe gezinsvormen, gender en opvoeding).
graziela.dekeyser@kuleuven.be
Onderzoekers
Rachida Aghallaj (KULeuven)
Rachida Aghallaj heeft naast haar bachelordiploma Office Management (1998) en getuigschrift Pedagogische bekwaamheid (2007) haar masterdiploma Sociale Wetenschappen behaald (2017, VUB) met een thesis over ouderbetrokkenheid. De interesse in sociologie begon tijdens haar ervaring als onderwijsopbouwwerkster. De aanhoudende kloof tussen (kans)arm en (kans)rijk, onder andere in het onderwijs, heeft Rachida aangemoedigd om hieraan te werken. Ze bereikte heel wat ouders uit maatschappelijk kwetsbare milieus die een nieuwe kijk kregen op het belang van onderwijs en de contacten met de school. Ook binnen Pro-M focust Rachida zich op het perspectief van ouders in hun relatie met professionals.
rachida.aghallaj@kuleuven.be
Victoria Van Oss (UGent)
Victoria Van Oss behaalde in 2015 een bachelor Toegepaste Taalkunde aan de VUB en in 2016 een masterdiploma Tolken. Haar thesis handelde over het concept ‘natie’ in interculturele communicatie. Nadien behaalde ze een postgraduaat Cultuur- en Kunstmanagement aan de Universiteit Gent, waar ze vervolgens twee jaar onderzoek deed naar duurzaam Human Resource Management. Binnen het Pro-M-project concentreert Victoria zich op het taalbeleid en de overtuigingen omtrent meertaligheid van professionals in de consultatiebureaus van Kind en Gezin.
victoria.vanoss@ugent.be
Brecht Peleman (UGent)
Brecht Peleman is sinds 2012 als onderzoeker en projectmedewerker verbonden aan de vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek (Universiteit Gent) en VBJK. Vanuit een sociaal-pedagogisch perspectief voert hij onderzoek naar de kwaliteit van voorschoolse voorzieningen. Specifiek focust hij daarbij op de pedagogische ondersteuning van professionele medewerkers en op microprocessen van in- en uitsluiting. Brecht is eveneens betrokken bij innovatietrajecten over transitie, diversiteit en toegankelijkheid in kleuteronderwijs en (school-)kinderopvang. In zijn onderzoeks- en begeleidingswerk maakt hij op verschillende manieren gebruik van videomateriaal.
brecht.peleman@ugent.be
Lisandre Bergeron-Morin (UGent, VBJK)
Lisandre Bergeron-Morin verhuisde in 2021 van Canada naar België. Ze werkt nu als postdoctoraal onderzoeker en projectmedewerker verbonden aan de vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek (Universiteit Gent) en VBJK. Lisandre heeft een master in Logopedie en een doctoraat in Pedagogie. Ze heeft in de gezondheidszorg gewerkt, in de onderwijssector en in geïntegreerd samenwerking tussen die twee. Zowel in haar klinische praktijk als in haar onderzoeksactiviteiten is ze geïnteresseerd in de professionele ontwikkeling van ECEC professionals, met betrekking tot taalontwikkeling en meertaligheid.
lisandre.bergeronmorin@ugent.be
Ily Hollebeke (VUB)
Ily Hollebeke behaalde in 2010 haar bachelordiploma Sociaal Cultureel Werk. Tijdens haar stage in Helsinki, waar ze met jonge gezinnen en kinderen werkte, groeide haar passie voor taal. In 2016 behaalde ze haar masterdiploma Tolken aan de VUB met een thesis over cognitieve controle bij meertalige studenten en tolken. Aansluitend op haar masterstudie voltooide ze in 2017 het postgraduaat Conferentietolken aan de Universiteit Gent. Binnen het Pro-M-project neemt Ily het luik rond taalbeleid van meertalige gezinnen op zich met ondersteuning van Esli Struys als promotor.
ily.hollebeke@vub.be
Valorisatiepartners
Kind & Gezin
Kind en Gezin is een agentschap van de Vlaamse overheid. Het welzijn, de belangen en de kansen van kinderen vormen de missie bij de dienstverlening op de beleidsvelden preventieve gezinsondersteuning, kinderopvang en adoptie. Hierbij hanteert Kind en Gezin altijd de kernwaarden diversiteit en kinderrechten als toetsingskader. Kind en Gezin is er voor het kind, maar gelooft dat hun doel het best bereikt kan worden samen met anderen. Samen met partners wil Kind en Gezin voor elk kind, waar en hoe het ook geboren is of opgroeit, zo veel mogelijk kansen creëren.
Tine Rommens
tine.rommens@kindengezin.be
Federica Portaluri
federica.portaluri@kindengezin.be
VBJK
VBJK is een vzw die focust op kinderopvang, kleuteronderwijs, buitenschoolse opvang en preventieve gezinsondersteuning. Dat zijn basisvoorzieningen voor jonge kinderen van nul tot twaalf jaar. VBJK versterkt, verbetert en verfijnt het werk van professionals in die basisvoorzieningen. Dat doen ze door kinderen, ouders, professionals, beleidsmakers, onderzoekers en betrokken partnerorganisaties te verbinden. Ze trekken dat door in hun procesbegeleiding, productontwikkeling en in het onderzoekswerk: projecten die zich telkens bevinden op het kruispunt van praktijk, beleid en onderzoek.
Hester Hulpia
hester.hulpia@vbjk.be
Iedereen Leest
Iedereen Leest is de referentieorganisatie rond lezen en leesbevordering in Vlaanderen en Brussel. Iedereen Leest coördineert campagnes en programma’s rond lezen en brengt kennis over leesbevordering en leesplezier samen. Samen met partners bouwt Iedereen Leest aan een sterke, brede leescultuur. In de visie van Iedereen Leest krijgt leesplezier een centrale plaats. De organisatie wil de aandacht voor leesplezier verhogen en het belang ervan onderstrepen. Iedereen Leest ziet leesbevordering als een verhaal van kansen creëren of hefbomen die toegang geven tot lezen. En die toegang begint best al zo vroeg mogelijk.
Bart De Nil
bart.denil@iedereenleest.be
Simon Bequoye
simon.bequoye@iedereenleest.be
Technische ondersteuning
Doha Ramzi (KU Leuven)
Doha Ramzi behaalde een educatieve master in Gedragswetenschappen en een master in Educatieve Studies. Doha is gepassioneerd door onderwijs, diversiteit en technologie. Binnen Pro-M combineerde ze deze vaardigheden. Ze ontwikkelt de website, zorgde voor productie en montage van de Pro-M video-interviews en verzorgde de technische ondersteuning binnen het team.
Doha.Ramzi97@gmail.com
Panayota Cotzaridis (KU Leuven)
Panayota Cotzaridis is masterstudent in de Pedagogische Wetenschappen (KU Leuven). Recent heeft ze haar stage afgerond bij het Vlaams Ministerie van Onderwijs, waar ze onderzoek heeft verricht voor het Gelijke Onderwijskansenbeleid. Haar belangstelling voor diversiteit en gelijke kansen in het onderwijs komt voort uit praktijkervaringen binnen haar vooropleiding in Brussel (Educatieve Bachelor Lager Onderwijs) en bewijst ze als een van de oprichters van het platform ‘Meer Kleur voor de Klas’. Binnen het Pro-M-project zet Panayota haar schouders onder het onderhoud van de website.
Panayota.Cotzaridis@kuleuven.be
Met dank aan
Naast de medewerkers die dagelijks bezig waren met Pro-M, konden wij rekenen op het engagement van de ploeg van Deep Focus, docenten uit opleidingen kleuteronderwijs (Arteveldehogeschool), PJK (Erasmus Hogeschool Brussel) en vroedkunde (Odisee Sint-Niklaas). De meertalige gezinnen die we mochten filmen willen we danken voor hun gastvrijheid en openhartigheid.
Ook de organisaties die deelnamen aan het klankbord in het project willen we graag bedanken. Dankzij hun kennis over de praktijk konden we de praktijkondersteuning zo goed mogelijk afstemmen op de noden die leven in het veld. Hun adviezen gebruiken we om het project te optimaliseren.
- VCOK Vormingscentrum
- Federatie Centra voor Basiseducatie
- CVO VSPW Gent
- Erasmushogeschool (Brussel)
- Thomas More Hogeschool
- GO!
- Katholiek Onderwijs Vlaanderen
- OVSG
- Centrum voor Taal & Onderwijs
- Onderwijscentrum Gent
- Vlaams Welzijnsverbond
- Bibliotheek De Krook
- Bibliotheek Lettertuin
- Stad Antwerpen – Directie cultuur
- Bibliotheek Ukkel
- Bibliotheek Muntpunt
- Provincie Vlaams Brabant
- Agentschap Integratie en Inburgering
- Minderhedenforum
- Kind en Preventie
- EXPOO
- Campus O³
- VVSG
- VGC cultuur, jeugd, sport afdeling bibliotheken
- VGC welzijn en gezondheid, entiteit gezin
- Gemeente Beringen
- De Sloep vzw