Hoofdpromotor
Orhan Agirdag (KU Leuven)
Orhan Agirdag is professor ‘Onderwijs en Samenleving’ aan de KU Leuven en docent aan de Universiteit van Amsterdam. Voordien was hij een Fulbright Fellow aan de UCLA. Orhan Agirdag is benoemd als stuurgroep lid van de van NRO en lid van de Jonge Academie. Hij bestudeert hoe brede maatschappelijke tendensen een invloed hebben op verschillende onderwijsprocessen. Hierbij maakt hij regelmatig ook een vertaling naar de praktijk, het beleid en de media. Zijn werk is verspreid over meer dan 100 wetenschappelijke publicaties die veelvuldig geciteerd worden. Hij is een frequente spreker op internationale conferenties en buitenlandse onderzoeksinstituten. Orhan Agidag is hoofdpromotor van het Pro-M project.
Orhan.Agirdag@kuleuven.be
Promotoren
Piet Van Avermaet (UGent)
Piet Van Avermaet is Professor ‘taal en diversiteit’ aan de vakgroep taalkunde van de Universiteit Gent. Hij is ook directeur van het onderzoekscentrum ‘Steunpunt Diversiteit & Leren (SDL)’, verbonden aan dezelfde Universiteit. Hij heeft jarenlange expertise op het terrein van diversiteit, taal en sociale ongelijkheid in onderwijs. Zijn expertise en onderzoeksinteresses omvatten onder andere: meertaligheid in onderwijs, kansarmoede en sociale ongelijkheid in onderwijs, taalbeleid en -praktijk in onderwijs, taalbeleid en -praktijk in contexten van (sociale) inclusie, taal assessment, diversiteit en inclusie, integratie en participatie, discriminatie in onderwijs, migratie.
piet.vanavermaet@ugent.be
Esli Struys (VUB)
Esli behaalde in 2013 zijn doctoraat over de ontwikkeling van het meertalige brein van jonge kinderen. In 2014 werd hij aan de VUB aangesteld als docent in het vakgebied van de meertaligheid met een specifieke focus op meertaligheid en cognitie, meertalige ontwikkeling onderwijs en cognitieve aspecten van het tolken. Hij doceert momenteel 5 studiedelen in de Bacheloropleiding Toegepaste Taalkunde, de meertalige Master in Taal- en Letterkunde en de Master Tolken. Hij begeleidt een internationaal team van onderzoekers naar meertaligheid.
esli.struys@vub.be
http://www.vub.ac.be/opleiding/toegepaste-taalkunde#programma
http://www.vub.ac.be/en/study/multilingual-master-in-linguistics-and-literary-studies#about
Michel Vandenbroeck (UGent)
Michel Vandenbroeck is hoofddocent Gezinspedagogiek en voorzitter van de vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek aan de UGent. Zijn onderzoek gaat over voorschoolse voorzieningen (kinderopvang, kleuterschool, opvoedingsondersteuning) met een bijzondere aandacht voor in- en uitsluitingsprocessen in contexten van diversiteit. Hij is voorzitter van de Raad van Bestuur van VBJK. Hij zat gedurende 8 jaar in het Raadgevend Comité van Kind en Gezin. Voor zijn werk waar hij praktijk, onderzoek en beleid op een kritische manier met elkaar verbindt, kreeg hij een eredoctoraat van de universiteit van Tampere.
Michel.Vandenbroeck@UGent.be
Coördinatie
Anouk Van Der Wildt (KULeuven)
Anouk behaalde haar doctoraat in de sociologie met een scriptie over meertaligheid in het basisonderwijs. Haar doctoraat was deel van het SBO project Validiv, waarin ze ervaring opdeed met onderzoek en ook meewerkte aan instrumenten voor de praktijk. Nadien deed ze ervaring op in het Onderwijscentrum Brussel met het ondersteunen van vernieuwingstrajecten in Brusselse kleuterscholen. Anouk woont in het superdiverse Brussel en werkt aan de KULeuven, waar ze deel uitmaakt van de onderzoeksgroep ‘educatie, cultuur en samenleving’. Anouk verzorgt de dagelijkse coördinatie van het Pro-M project.
anouk.vanderwildt@kuleuven.be
Graziela Dekeyser (KULeuven)
Graziela finaliseert op dit moment een doctoraat in de sociologie over de beleving van meertaligheid door de ogen van Antwerpse basisschoolkinderen. Als voormalig onderwijsassistente bij de vakgroep Family and Population Studies aan de KU Leuven, situeert haar monografie zich op de intersectie van gezinssociologie, demografie en taalontwikkeling. Graziela is eveneens lid van de redactieraad van Caleidoscoop, een tijdschrift voor CLB-medewerkers, en wordt regelmatig als expert gevraagd door lokale school- en jongerenwerkingen. Ze woont in het multiculturele Antwerpen (’t stad) en werkt aan de KULeuven, waar ze recent deel uitmaakt van de onderzoeksgroep ‘educatie, cultuur en samenleving’. Graziela verzorgt samen met Anouk de dagelijkse coördinatie van het Pro-M project.
graziela.dekeyser@kuleuven.be
Onderzoekers
Rachida Aghallaj (KULeuven)
Rachida heeft naast haar bachelordiploma Office Management (1998) en getuigschrift Pedagogische bekwaamheid (2007) haar masterdiploma Sociale Wetenschappen behaald (2017, VUB) met een thesis over ouderbetrokkenheid. De interesse in sociologie begon tijdens haar ervaring als onderwijsopbouwwerkster. De aanhoudende kloof tussen (kans)arm en (kans)rijk, onder andere in het onderwijs, heeft Rachida aangemoedigd om hieraan te werken. Ze bereikte heel wat ouders uit maatschappelijk kwetsbare milieus die een nieuwe kijk kregen op het belang van onderwijs en de contacten met de school. Ook binnen Pro-M focust Rachida zich op het perspectief van ouders in hun relatie met professionals.
rachida.aghallaj@kuleuven.be
Victoria Van Oss (UGent)
Victoria behaalde in 2015 een bachelor Toegepaste Taalkunde aan de VUB en in 2016 haar masterdiploma Tolken. Haar thesis handelde over het concept ‘natie’ in interculturele communicatie. Nadien behaalde zij een postgraduaat Cultuur- en Kunstmanagement aan de Universiteit Gent, waar ze vervolgens twee jaar onderzoek deed naar duurzaam Human Resource Management. Binnen het Pro-M project concentreert Victoria zich op het taalbeleid en de overtuigingen omtrent meertaligheid van professionals in de consultatiebureaus van Kind en Gezin.
victoria.vanoss@ugent.be
Brecht Peleman (UGent)
Sinds 2012 is Brecht als onderzoeker en projectmedewerker verbonden aan de vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek (UGent) en VBJK. Vanuit een sociaal pedagogisch perspectief voert hij onderzoek naar de kwaliteit van voorschoolse voorzieningen. Specifiek focust hij daarbij op de pedagogische ondersteuning van professionele medewerkers en op micro-processen van in- en uitsluiting. Brecht is eveneens betrokken bij innovatietrajecten over transitie, diversiteit en toegankelijkheid in kleuteronderwijs en (school-)kinderopvang. In zijn onderzoeks- en begeleidingswerk maakt hij op verschillende manieren gebruik van video en film.
brecht.peleman@ugent.be
Ily Hollebeke (VUB)
Ily behaalde in 2010 haar bachelordiploma Sociaal Cultureel Werk. Tijdens haar stage in Helsinki, waar ze met jonge gezinnen en kinderen werkte, groeide haar passie voor taal.
In 2016 behaalde ze haar masterdiploma Tolken aan de VUB met een thesis over cognitieve controle bij meertalige studenten en tolken. Aansluitend op haar masterstudie voltooide ze in 2017 het prostgraduaat Conferentietolken aan de Universiteit van Gent.
Binnen het project Pro-M neemt Ily het luik rond taalbeleid van meertalige gezinnen op zich met ondersteuning van Esli Struys als promotor.
ily.hollebeke@vub.be
Valorisatiepartners
Kind & Gezin
Kind en Gezin is een agentschap van de Vlaamse overheid. Het welzijn, de belangen en de kansen van kinderen vormen onze missie bij de dienstverlening op de beleidsvelden preventieve gezinsondersteuning, kinderopvang en adoptie. Hierbij hanteren we altijd de kernwaarden diversiteit en kinderrechten als toetsingskader. We zijn er voor het kind, maar we geloven dat we ons doel het beste kunnen bereiken samen met anderen. Samen met onze partners wil Kind en Gezin voor elk kind, waar en hoe het ook geboren is of opgroeit, zo veel mogelijk kansen creëren.
Tine Rommens
tine.rommens@kindengezin.be
Federica Portaluri
federica.portaluri@kindengezin.be
Christele Van Nieuwenhuyzen
christele.vannieuwenhuyzen@kindengezin.be
VBJK
VBJK is een vzw die focust op kinderopvang, kleuteronderwijs, buitenschoolse opvang en preventieve gezinsondersteuning. Dat zijn basisvoorzieningen voor jonge kinderen van 0 tot 12 jaar. VBJK versterkt, verbetert en verfijnt het werk van professionals in die basisvoorzieningen. Dat doen we door kinderen, ouders, professionals, beleidsmakers, onderzoekers en betrokken partnerorganisaties te verbinden. We trekken dat door in onze procesbegeleiding, productontwikkeling en onderzoekswerk: projecten die zich telkens bevinden op het kruispunt van praktijk, beleid en onderzoek.
Hester Hulpia
hester.hulpia@vbjk.be
Iedereen Leest
Iedereen Leest is de referentieorganisatie rond lezen en leesbevordering in Vlaanderen en Brussel. Iedereen Leest coördineert campagnes en programma’s rond lezen en brengt kennis over leesbevordering en leesplezier samen. Samen met partners bouwt Iedereen Leest aan een sterke, brede leescultuur. In de visie van Iedereen Leest krijgt leesplezier een centrale plaats. De organisatie wil de aandacht voor leesplezier verhogen en het belang ervan onderstrepen. Iedereen Leest ziet leesbevordering als een verhaal van kansen creëren of hefbomen die toegang geven tot lezen. En die toegang begint best al zo vroeg mogelijk.
Bart De Nil
bart.denil@iedereenleest.be
Simon Bequoye
simon.bequoye@iedereenleest.be