Wat is het?
In dit filmpje vertelt Brecht Peleman over zijn onderzoek binnen het Pro-M-project. In verschillende deelstudies belichtte hij het perspectief van kinderbegeleiders op werken in een meertalige context. Aan de hand van dat onderzoek willen we meer te weten komen over hoe we kinderbegeleiders het best kunnen ondersteunen in het omgaan met meertaligheid.
Leerdoelen
- Studenten ontleden hoe het talenbeleid in kinderopvang wordt vormgegeven.
- Studenten genereren suggesties over hoe het talenbeleid in kinderopvang meer verwelkomend te maken voor meertalige gezinnen en kinderen.
Denkvragen over kernboodschap
- Op welke manier kun je in je team openheid creëren om over meertaligheid te praten?
- Hoe ga je met meertalige ouders het gesprek aan over meertalig opvoeden? Hoe zorg je ervoor dat dit geen eenmalig gegeven is, maar iets continu?
- Welke vragen leven er in je team over werken met meertalige gezinnen? Hoe kun je kinderbegeleiders daarbij het best ondersteunen?