Wat is het?
In dit filmpje geven Esli Struys, Anouk Van Der Wildt en Orhan Agirdag een overzicht van een aantal gekende strategieën om meertalig op te voeden: mixen, OPOL en enkel de minderheidstaal thuis. De sprekers gaan in op de struikelblokken en sterktes van elk van de strategieën.
Leerdoelen
- Studenten leggen uit dat verschillende manieren van meertalig opvoeden mogelijk zijn en de meest gepaste manier steeds afhangt van de specifieke situatie van een gezin.
- Studenten kunnen ontleden waarom verschillende manieren van meertalig opvoeden al dan niet gepast zijn voor bepaalde situaties en suggesties ontwerpen om eventueel bij te sturen.
- Studenten deconstrueren mythes rond meertalig opvoeden en kunnen deze gefundeerd bekritiseren.
Denkvragen over kernboodschap
- Meertalige studenten of docenten kunnen hun eigen gezinssituatie ontleden: Welke sterktes zitten in hun eigen meertalige ontwikkeling? Welke valkuilen waren er? Op welke manier kan het gezinstalenbeleid versterkt worden?