Wat is het?
Dit onderzoek bestudeert de kwaliteit van de relatie tussen meertalige ouders en de kinderbegeleiders van hun kinderen. Het keek naar vier belangrijke aspecten van de relatie: interpersoonlijke verbinding, taalverwachtingen, taalcontinuïteit tussen thuis en kinderopvang en advies dat ouders krijgen over de meertalige opvoeding van kinderen. Uit het onderzoek blijkt dat meertalige ouders positief zijn over hun interpersoonlijke relaties met verzorgers. Anderszijds hebben ze op talig vlak weinig verwachtingen van de professionals. Het onderzoek gebruikt het model van Spolsky over taalbeleid en roept op tot verder onderzoek naar de betekenis die ouders geven aan hun relatie met kinderopvangverleners en de omgang met meertalige opvoeding in de context van de kinderopvang.
Leerdoelen
- Studenten ontleden hoe het talenbeleid in kinderopvang wordt vormgegeven.
- Studenten genereren suggesties over hoe het talenbeleid in kinderopvang meer verwelkomend te maken voor meertalige gezinnen en kinderen.
Denkvragen over kernboodschap
- Welke drie domeinen worden aangehaald om de relatie tussen meertalige ouders en kinderopvangverleners te onderzoeken?
- Het onderzoek benadrukt praktische en beleidsmatige implicaties.