Wat is het?
In dit filmpje krijgen we inzicht in hoe een meertalig brein werkt. Op welke manier roepen meertalige kinderen woorden op? Hoe ondersteunen de verschillende talen elkaar en hoe komt het dat meertalige kinderen soms een woord in een voor de context ‘verkeerde’ taal eruit floepen?
Leerdoelen
- Studenten kunnen opeenvolgende en gelijktijdige meertaligheid vergelijken en de gevolgen daarvan voor de taalverwerving uitleggen.
- Studenten kunnen voorbeelden geven van hoe meertaligheid en emoties samengaan.
- Studenten kunnen kritisch reflecteren over het concept taalachterstand.
Denkvragen over kernboodschap
- Heb jij al eens gemerkt dat een kind een foutje maakt bij het ophalen van verschillende talen? Hoe heb je gereageerd? Zou je het nu anders doen?
- Hoorde je meertalige medestudenten talen mixen? Welke ideeën had je daar over? Hoe zijn je ideeën na het bekijken van dit filmpje veranderd?