Wat is het?
In deze tekst worden de cognitieve, sociale en talige voordelen van meertaligheid geschetst. We focussen daarbij niet alleen op voordelen voor meertalige kinderen, maar ook voor eentalige kinderen die in contact komen met meertaligheid. Daarnaast wordt ook ingegaan op de context waarin meertaligheid het best tot zijn recht komt en waarin alle voordelen gerealiseerd kunnen worden.
Leerdoelen
- Studenten kunnen de relevantie van omgaan met meertaligheid in onze maatschappij ontleden en bekritiseren.
- Studenten kunnen toelichten dat meertaligheid niet vanzelfsprekend is en kunnen ontleden op welke manieren meertaligheid verloren kan gaan.
Denkvragen over kernboodschap
- Benoem voor je eigen meertalige situatie voor elk van de categorieën van voordelen een voorbeeld.
- Op welke manier wordt op je stageplaats of in je eigen hogeschool of universiteit omgegaan met meertaligheid? Op welke manier vormt dit een goede of minder vruchtbare voedingsbodem om meertaligheid te stimuleren?