Wat is het?
Dit is een wetenschappelijk artikel door William Labov waarin hij het deficit-denken rond Black English bekritiseert. Hij maakt duidelijk dat zwarte kinderen geen ‘taalachterstand’ hebben maar dat hun rijke talenkennis vaak niet gewaardeerd wordt door leraren (in context van de jaren zeventig in de Verenigde Staten). Omgekeerd wordt de waarde van het taalgebruik van rijke kinderen overschat.
Leerdoelen
- Studenten kunnen de drie determinanten van taalontwikkeling opsommen, kunnen hun belang uitleggen en toelichten met een voorbeeld.
- Studenten kunnen de drie determinanten van taalontwikkeling toepassen op een meertalige ontwikkeling.
- Studenten kunnen opeenvolgende en gelijktijdige meertaligheid vergelijken en de gevolgen daarvan voor de taalverwerving uitleggen.
- Studenten kunnen voorbeelden geven van hoe meertaligheid en emoties samengaan.
- Studenten kunnen kritisch reflecteren over het concept taalachterstand.
Denkvragen over kernboodschap
- Waarom denken velen dat bepaalde leerlingen een taalachterstand hebben?
- Zijn dialecten minder waardevol dan standaardtaal?