Wat is het?
Deze studie onderzoekt Spolsky’s (2004) opvatting van taalbeleid als de synthese van taalovertuigingen, taalpraktijken en taalsturing. Dit artikel levert voor het eerst kwantitatieve evidentie voor zijn theoretisch model. De auteurs concluderen dat taalbeleid geen unitair concept is. Als men dus het taalbeleid holistisch wil bestuderen, moeten de drie onmisbare componenten worden geïdentificeerd. Als daaruit voortvloeiend kan men taalsturing niet onderzoeken zonder rekening te houden met taalovertuigingen en praktijken, en omgekeerd.
Leerdoelen
- Studenten ontleden hoe het talenbeleid in consultatiebureaus wordt vormgegeven.
- Studenten genereren suggesties over hoe het talenbeleid in consultatiebureaus meer verwelkomend te maken voor meertalige gezinnen en kinderen.
Denkvragen over kernboodschap
- Verbaast het je dat de drie taalbeleidscomponenten zo sterk met elkaar verbonden zijn?
- Welke verklaring vind je voor de uitzonderlijk sterke correlatie tussen de taalpraktijken en de taalovertuigingen van professionals?
- Wat vind je van de items in de finale ‘language management’ schaal?