Wat is het?
Dit wetenschappelijk artikel onderzoekt het verband tussen de meertalige overtuigingen van verpleegkundigen en hun advies over meertalig opvoeden aan meertalige gezinnen met jonge kinderen. De data komen uit videogestimuleerde reflectie-interviews met elf verpleegkundigen tewerkgesteld in de consultatiebureaus van Kind en Gezin. Hun adviezen zijn consistent: meertaligheid kan alleen maar voordelig zijn voor kinderen door een functionele taalsegregatie binnen ruimtes (d.w.z. thuis versus school) en individuen (d.w.z. één-ouder-één-taal), waarbij men orde tracht te scheppen (via OPOL) in de chaos (het talen mixen binnen gezinnen).
Leerdoelen
- Studenten ontleden hoe het talenbeleid in consultatiebureaus wordt vormgegeven.
- Studenten genereren suggesties over hoe het talenbeleid in consultatiebureaus meer verwelkomend te maken voor meertalige gezinnen en kinderen.
Denkvragen over kernboodschap
- Waarom denk je dat verpleegkundigen het zo belangrijk vinden dat talen gescheiden worden binnen individuen?
- Hoe kunnen we professionals het best uitleggen dat het mixen van talen niet per se nefast is voor de meertalige taalontwikkeling van jonge kinderen?
- Zijn deze professionals daadwerkelijk overtuigd van de meerwaarde van een meertalige opvoeding?