Wat is het?
Engelstalig wetenschappelijk artikel over de associatie tussen professionele ondersteuning over meertaligheid en positieve praktijken ten aanzien van meertalige kinderen en ouders. In de studie werd onderzocht of kinderbegeleiders die ondersteuning hebben gekregen over meertaligheid meer geneigd zijn om met meertalige ouders in dialoog te gaan en of ze meer geneigd zijn om de thuistaal van de kinderen in interactie met meertalige kinderen te gaan gebruiken dan begeleiders die die ondersteuning niet gekregen hebben.
Leerdoelen
- Studenten ontleden hoe het talenbeleid in kinderopvang wordt vormgegeven.
- Studenten genereren suggesties over hoe het talenbeleid in kinderopvang meer verwelkomend te maken voor meertalige gezinnen en kinderen.
Denkvragen over kernboodschap
- Wat zijn uitdagingen in het aangaan van dialoog met meertalige ouders?
- Hoe kun je op een gepaste manier thuistaal inzetten in je praktijk? Waarom zou je dat doen?
- Waaraan zou ondersteuning over meertaligheid moeten beantwoorden om invloed te hebben op dialoog met meertalige ouders / interactie met meertalige kinderen?